Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Havblik

I hverdagen har vi et særligt fokus på at skabe trygge overgange gennem dagen. Det gør vi ved at sikre, at vi har skabt en positiv kontakt til barnet, inden vi beder dem om at gøre noget nyt. Det kan for eksempel være at sætte sig op til bordet, tage overtøj på m.m. Når vi skaber en positiv kontakt, kigger vi på barnets initiativ og sætter ord på det, som barnet laver. Herefter fortæller vi barnet, hvad der nu skal ske. 

Morgen 

Vi åbner klokken 7 på en stue, hvor vi den første time er samlet både vuggestue- og børnehavebørn. Frem til 7.30 serverer vi morgenmad til de børn, der er sultne. Om morgenen har vi fokus på den gode og rolige start på dagen, så der kommer en god overgang fra hjem til institution. 

Klokken 8 fordeler vi os ud på de enkelte stuer, hvor vi hygger med lege og aktiviteter, inden der bliver serveret formiddagsmad klokken 9. Her er det forskelligt fra dag til dag, om stuerne samles - det afhænger af børnegruppen, og om børnene er optaget af nogle gode lege. I løbet af dagen er der nemlig ofte mange ting, som børnene skal, og hvor de bliver afbrudt i deres leg. I Havblik har vi derfor fokus på at finde tidspunkter, hvor vi kan undgå afbrydelser af legen. Er der gode lege i gang på stuen, så vælger personalet i stedet at dække et bord med mad, hvor børnene har mulighed for at komme op og spise, hvis de har lyst, men hvor der også er mulighed for at lege videre. 

Formiddag

Efter formiddagsmaden deler vi os ud i mindre grupper med planlagte pædagogiske aktiviteter - igen med udgangspunkt i børnegruppen, og hvad børnene er optaget af. 

Aktiviteter kan for eksempel være dialogisk læsning, motoriklege eller en tur på legepladsen. Hver onsdag har vuggestuen desuden rytmik i fællesrummet, mens børnehaven har rytmik om mandagen. Det er også om formiddagen, at vi tager på tur. For vuggestuen er det typisk ture i nærområdet - det kan være til legepladser, eller hvis vi er rigtig heldige, kan det være, vi kan finde en skraldebil eller en gravko. Børnehavebørnene tager også på ture længere væk - det kan være til Amager Strandpark, på biblioteket eller i Cinemateket. Vi har også haft et planteprojekt hos ØsterGRO og Øens Have, som vi forventer at gentage i foråret. 

Frokost

Omkring klokken 11 er det frokosttid. Vi spiser i mindre grupper og ser måltidet som en pædagogisk aktivitet, hvor der er mulighed for samvær, dialog og at styrke børnenes selvhjulpenhed. Sammen med en voksen henter en af børnene madvognen og er med til at dække bord og præsentere maden for de andre børn. Under måltidet taler vi om, hvad vi har lavet i løbet af formiddagen, og hvad vi spiser. Vi mærker og smager maden, og børnene øver sig i at spise med bestik, øse op på tallerkenen og hælde vand i glasset. 

Efter frokost sover de fleste af vuggestuebørnene lur i krybber udenfor (børn over to år sover på madras indendørs), mens børnehavebørnene går på legepladsen. 

Eftermiddag

Fra klokken 14 og i takt med, at børnene vågner fra lur, spiser vi eftermiddagsmad på stuerne. Herefter er der leg og aktiviteter, inden vi klokken 16 samles på en stue med de børn, der er tilbage. Huset lukker klokken 17 mandag-torsdag og klokken 16 om fredagen.