Forældresamarbejde

Som forældre er I vores vigtigste samarbejdspartner, og vi tror på, at et godt forældresamarbejde bygger på en gensidig, åben dialog. Vi prioriterer, at der altid er tid til, at du kan få nogle ord med hjem om, hvordan dit barns dag har været. På samme måde forventer vi, at I giver besked om morgenen, hvis jeres barn for eksempel har sovet dårligt eller haft en hård morgen.

Ud over den daglige snak er vi selvfølgelig altid tilgængelig for en ekstra snak eller et møde, hvis du har behov for dette.

Vi ønsker, at det skal være let for jer som forælder at orientere jer i vores pædagogiske arbejde, og at det er muligt for jer at bygge videre på det derhjemme. Ved indgangen til stuerne udstiller vi derfor kreationer fra de projekter, som vi arbejder på sammen med børnene, og her kan I også finde de aktuelle bøger og sange, som vi bruger til fordybelse til vores aktiviteter på stuen.

Aula

Aula er vores primære kommunikationskanal og en vigtig del af samarbejdet med jer.

Det er på Aula, at vi deler praktiske informationer og sender invitationer til arrangementer ud, og hvor I indmelder ferie og sygdom. Det er vigtigt, at I husker dette, så vi altid ved, hvor mange børn vi bliver - det gør det nemlig meget nemmere for os at planlægge nogle gode dage for de børn, som er i huset.

Det er også på Aula, at vi deler billeder og historier fra hverdagen i Havblik, så I kan følge med i og tale med jeres børn om dagens oplevelser. Stuerne deler som minimum fotos eller tekst to gange om ugen med fokus på den aktivitet, der er foregået. Derudover sender stuerne hver anden måned et nyhedsbrev ud med information om nye børn, aktuelle projekter, og hvad børnene er særligt optaget af, så der er mulighed for at støtte op om det derhjemme. Vores pædagogiske leder sender ligeledes et nyhedsbrev ud ved lejlighed.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af den tid jeres barn går i vuggestue og børnehave, har vi forskellige samtaler om jeres barns trivsel og udvikling. Omkring seks måneder efter vuggestuestart holder vi en samtale om, hvordan den første tid er gået, og hvad vi eventuelt skal gøre anderledes. Sådan en samtale tilbyder vi også i forbindelse med børnehavestart.

Derudover tilbyder vi en samtale, når barnet fylder 5 år og snart skal starte i skole.

Vi er altid tilgængelige for en snak, og du er til enhver tid velkommen til at bede om en samtale med de ansatte på dit barns stue. Ligesom vi naturligvis også tager initiativ til en snak med dig, hvis vi har spørgsmål eller bekymringer omkring dit barn.

Vi har forældremøde i efteråret. Ud over besøg og snak på barnets stue, forsøger vi så vidt muligt at have et fagligt indslag, der kan give fælles læring til både personale og forældre. Det kan for eksempel være et oplæg om sprog. Derudover forsøger vi også at indkalde til mere specifikke forældremøder, hvis vi kan se, at der er behov for det. Det kan for eksempel være et forældremøde for forældre til kommende skolebørn, ligesom vi også har haft et forældremøde med fokus på Marte Meo-metoden.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Havblik. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Havblik og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Der er forældrerådsmøde fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.