Hvem er vi?

Velkommen til Havblik! Vi er en integreret daginstitution, der ligger i et roligt område på Gerbrandsvej - tæt på Sundbyvester Plads. Vi har plads til 80 børn fordelt på tre vuggestuegrupper og to børnehavegrupper.

I hverdagen er vi særlig optaget af relationsarbejdet, som vi anser for en af de vigtigste grundsten i vores arbejde. Børn udvikler sig i samspil med andre, og i Havblik er vi optaget af, hvordan vi skaber den gode kontakt, så barnet føler sig set og hørt. Vi arbejder ud fra et anerkendende børnesyn, hvor vi ser bag om adfærden og ønsker at forstå barnets behov. Vi tror på, at børn gør, hvad de kan, og det er vores ansvar at støtte og hjælpe barnet, så det med tiden mestrer at kunne nye ting.

Mange af vores principper udspringer af Marte Meo, som er den pædagogiske metode, vi arbejder efter.

Marte Meo

Marte Meo er en metode, som vi som personale bruger, når vi reflekterer over og arbejder med, hvordan vi bedst kan bringe vores børn videre i deres udvikling.

Det gør vi via videooptageler, som vi analyserer for at finde frem til, hvad barnet allerede kan, hvad det har brug for at lære, og hvordan vi bedst kan støtte barnet i det. Vi har både en Marte Meo-terapeut i huset og en i klyngen, som laver forløb, holder oplæg på personale- og forældremøder, deltager i forældresamtaler og bruges i hverdagen til sparring.

Marte Meo betyder ved egen kraft, og handler om at se barnets initiativer og følge dem. Den måde, vi er sammen med børnene på i dagligdagen, skal udvikle dem og styrke dem, så de kan klare små og store opgaver og udfordringer ved egen kraft. Vi tror på, at alle børn har noget at bidrage med - og det er det, vi lægger vægt på, når vi er sammen med børnene.

Et af de Marte Meo principper, vi blandt andet følger hos os, er at sætte ord på barnets følelser og initiativer. Det kan være ved at formulere sætninger som konstateringer eller udsagn - for eksempel "Du blev ked af det, fordi hun tog dukken" eller "Du ser simpelthen så glad ud, når du danser!". Når vi sætter ord på barnets handlinger og adfærd, styrker vi barnets selvværd og evne til at mærke sig selv og forstå verdenen. Samtidig er det med til at udvikle barnets sprog.

Vores hus

Vi bor i en farverig bygning, der passer godt til vores navn - den er nemlig blå som havet. Bygningen har skæve vinkler og højt til loftet og en dejlig, grøn legeplads hele vejen rundt om huset.

Midt i Havblik ligger vores fællesrum, der er husets samlingspunkt, og hvorfra der er indgang til alle stuer. Rummet har mange funktioner og bliver blandt andet brugt til fordybelse og hygge med krea, bøger og spil, og mandag og onsdag til rytmik for henholdsvis børnehaven og vuggestuen. I efteråret 2023 bliver rummet desuden udstyret med klatrevægge, ribber, gynge og rutsjebane.

Hver stue er indrettet med et større og et mindre rum. Det giver mulighed for, at vi kan dele os op i mindre grupper, ligesom de større børn kan trække sig, hvis de gerne vil lege selv.

Udenfor har vi vores dejlige legeplads, der er fælles for alle børnene, men med mulighed for at lukke af i enderne, så vuggestuen kan trække sig. Legepladsen går hele vejen rundt om huset, og her er masser af store træer og grønne buske. Legeredskaberne er udført i træ, og her er både rutsjebane, gynger, sandkasse, legehuse og mange små legekroge, hvor børnene kan lege uforstyrret. En cykelsti binder legepladsen sammen og viser, hvor børnene må cykle. I den ene ende af legepladsen har vi også vores store køkkenhave, der er indrettet med græsplæne og masser af højbede, hvor vi sammen med børnene dyrker tomater, gulerødder, krydderurter, blomster m.m. Vi elsker at bruge vores legeplads og er ude i al slags vejr, og om sommeren åbner og lukker vi gerne på legepladsen, hvis vejret er til det.