Traditioner

I løbet af året har vi forskellige højtider og traditioner, som vi genbesøger for at gøre noget særligt ud af hverdagen.

Fastelavn

Vuggestuen holder på egen stue, mens børnehaven mødes i fællesrummet, synger og viser de flotte kostumer frem. Efterfølgende bliver katten slået af tønden, og vi finder årets kattekonge og -dronning. Om eftermiddagen får børnene hjemmelavede fastelavnsboller.

Påske

I ugerne op til påske sysler stuerne med påskeklip og med at plante og så. Vi holder også påskefrokost for alle børnene.

Plantedag

I maj eller juni har vi vores plantedag, hvor alle børn tager en plante med, som vi planter i vores plantekasser på legepladsen. På dagen har børnene mulighed for at invitere et familiemedlem med, som de kan plante sammen med. Det kan både være far, moster, mormor eller en helt fjerde.

Sommerfest

Havbliks sommerfest holdes inden sommerferien. Her inviterer vi til stor buffet, hvor alle medbringer en ret hver, og hvor fokus er på social hygge med de andre børn og forældre.

Jul

Den 1. december mødes alle børn i fællesrummet og pynter juletræet. Hvert barn har et stykke julepynt med hjemmefra, som barnet sammen med sine venner fra stuen hænger på træet. Efterfølgende synger vi julesange.

I december holder vi julefest for børn og forældre. De største børn i børnehaven går Lucia-optog, og der er kreative værksteder på stuerne.

Der bliver også holdt julemiddag for institutionens børn. Det er på traditionel vis med flæskesteg, and, rødkål, kartofler og sovs.