Mad og måltider

Havbliks køkken er et "madværksted", hvor det gode sunde måltid sættes i højsæde. Vi går meget op i økologi, og i at maden skal laves fra bundet - alt fra hjemmelavet rugbrød til remoulade og syltede agurker.

For os er det vigtigt, at børnene tilbydes mad, der i smag, farve og tekstur er indbydende og giver barnet en spise- og smagsoplevelse. Ligeledes er det vigtigt for os at bringe madens historie fra jord til bord i spil, således at børnene ved, hvad det er, de spiser.

Råvarerne følger årstiderne og er minimum 95% økologiske.

Køkkenpersonalet består af en kostfaglig eneansvarlig på 35 timer, samt en køkkenmedhjælper på 10 timer om ugen. Desuden er der ansat ungarbejdere til at rydde af om eftermiddagen.

Havblik har deltaget i Københavns Kommunes projekt ”Madliv” i 2022. Det er et udviklingsprojekt, der har som mål, at højne kvaliteten af maden, måltidet og værtsrollen på en unik måde med udgangspunkt i potentialet i netop vores institution. Projektet er tværfagligt og involverer både køkkenpersonalet, det pædagogiske personale og ledelsen.

Vi har også en køkkenhave, som børnene er med til passe, og hvor de bliver inddraget i processen omkring jord-til-bord.

Fødselsdage

Det er altid dejligt, når forældrene ønsker at tage noget med og bidrage til festen, når barnet fejrer fødselsdag i institutionen. I løbet af året er der mange fødselsdage, og vi ønsker derfor, at fødselsdagene markeres på anden vis end ved sukkerholdige sager. Alternativer er eksempelvis:

• Frisk frugt eller grøntsager anrettet på en festlig måde
  • Kardemommeboller bagt sammen som en mand eller kone med flag
  • Tørret frugt
  • Pindemadder med frugt og grønt
  • Bananpandekager uden tilsat sukker
  • Æblesnegle

I stedet for mad kan forældrene også tage en lille ting med til børnene eller finde på en leg/aktivitet, som personalet kan inddrage i fejringen. For eksempel kan børnene i fællesskab lave en fin fødselsdagskrone til fødselsdagsbarnet.